Omstilling og nedbemanning

En god omstillingsprosess må skje i tråd med lovens krav. I tillegg bør den gi oppsagte og gjenværende arbeidstakere et inntrykk av at prosessen var ryddig og god, blant annet gjennom god informasjon og gode begrunnelser for de valgene arbeidsgiveren traff. ​

 

Målet med prosessen bør være at ​

  • antallet saker der arbeidstakere bestrider rettmessigheten av oppsigelsen, er så lavt så mulig​
  • arbeidstakerne, både de som blir værende igjen i virksomheten og de som blir oppsagt, sitter igjen med et inntrykk av at alle har blitt behandlet ordentlig og rettferdig​
  • kunder, andre forretningsforbindelser og mulig framtidige ansatte oppfatter prosessen som ordentlig​
  • produksjonstapet på kort og lang sikt begrenses så mye som mulig​

For å oppnå disse målene må​

  • prosessen gjennomføres i tråd med lover og avtaler​
  • arbeidstakerne forstå og akseptere prosessen gjennom​
    • tydelige og forståelige begrunnelser for omstillingsbeslutningen​
    • korrekt informasjon til ansatte til rett tid
    • tilstrekkelig kunnskap om prosessen hos linjelederne til at de svarer korrekt på spørsmål fra arbeidstakerne
    • en oppfatning hos de tillitsvalgte av at prosessen er lovlig gjennomført og at de har blitt behandlet korrekt​
    • korrekte og forståelige svar til arbeidstakerne på spørsmålene deres

Hva gjør vi?​

  • bistår arbeidsgiverne med å planlegge prosessen slik at målene nås​
  • gir opplæring til lederne slik at de blir trygge i rollene sine i prosessen​
  • bistår arbeidsgiverne med utarbeidelsen av den nødvendige dokumentasjonen​
  • bistår arbeidsgiverne i møter der dette er hensiktsmessig​
  • bistår arbeidsgiverne i eventuelle forhandlinger og rettsprosesser

I Homble Solheim bistår vi også arbeidstakere som trenger rådgivning i forbindelse med en omstilling- eller  nedbemanningsprosess.